Paprastai įsivaizduoju, kad viską žinau. Kad esu protingas. Išskiriu save iš bandos pagal šį požymį. Tačiau gyvenimas, kaip žinia laužo tuos ragus, kurie labiausiai dygsta. Turiu pripažinti, kad šiandienos tema ir man sunkiai įkandama. Nusprendžiau su Jumis pasidalinti savo žiniomis apie Advaitą. Tiek, kiek tai leidžia mano kuklus šios dvasinės praktikos suvokimas. Esu tik žalias naujokas tame, apie ką rašau, tad iš anksto prašau atleisti labiau pažengusių praktikuotojų už galimus apibūdinimų netikslumus ar klaidas sąlygotas subjektyvaus patyrimo.
Internete galima rasti daug visokių dvasinių kelių, pradedant plačiai baneriais bereklamuojama Scientologija ir baigiant kitomis „Naujosiomis bažnyčiomis“ grindžiamomis 2012 metų pasaulio pabaigos laukimo nerimu tiems, kas tuo tiki ir pan. Dažnai šios kryptys skamba patraukliai, kol nepradedi gilintis ir matyti, kas slypi giliau po deklaruojamomis verybėmis ir apeigomis. Natūraliai kyla noras prisikasti iki šaltinio, kuris yra tikras ir neabejotinas.
Esu individualistas, tai grupinės paieškos keliai man pasirodė per daug globojantys ir sakantys „atiduok mums save, o mes priimsime atsakomybę už tave patį ir tau nereikės dėl nieko parintis“, ar panašiai. Tad dvasinės ramybės paieškos žmogų, kurio motto „Assume nothing. Question everything“, atvedė prie kelio, kurį žmogus eina vienas.
Su Advaita susipažinau prieš kelis metus, kai vienos pankuojančios įmonės bibliotekėlėje atradau Sri Ramana Maharshi (kurio nuotrauka ir yra šio posto viršuje) ploną knygelę „Maharshi’s Gospel“ bei to paties autoriaus „Upadesa Saram“ anglų kalba. Tuo metu turėjau daug laiko ir įdėjau pastangų, perskaityti vieną iš šių knygučių. Turiu pasakyti, kad tai buvo vienas sunkiausių skaitymų, po 2-3 puslapius per kartą, nes protas daugiau suvirškinti nepajėgdavo. Taip tiksliai į taikinį ir be jokios vietos abejonei, kalba šis žmogus.
Trumpas Advaitos apibrėžimas – „Ne du“.
Advaita – tai jnana jogos (proto joga) kelias, kuomet laisvė pasiekiama nuolat kvescionuojant tuos dalykus, kurie mums atrodo natūralūs, nes mus taipo mokė mokykloje, tai žinojo mūsų tėvai, mūsų seneliai, ir taip esame išmokyti mes. Kad: „aš darau“, „aš galvoju“, „aš visą kitą“.
Šio nedualumo mokytojai teigia, kad viskas yra viena ir bet kuri proto ar materijos apraiška, tėra „to pačio vandenyno bangos“. Atrodo lengva teoriškai, bet man gimusiam ir augančiam, ir jaučiančiam savo atskirtumą nuo kitų, unikalumą, turinčiam atskirą kūną, atskirą protą ir išmokytam, kad yra atskira siela, jau labai sunku sąmoningai suvokti šią nuojauta atrodančią teisingą esmę.
Prieš savaitę į Lietuvą visai netikėtai atvyko vienas Advaitos mokytojų iš Amerikos – Ram Tzu. Jis yra vieno mokytojo atvykusio į štatus iš Indijos – Ramesh Balsekar – mokinys. Buvo smalsu ir kartu įdomu, kaip gali vykti gyvas satsangas (pokalbis) su tokiu žmogumi, nes paprastai visos Advaitos knygos, kurias skaičiau ir iš kurių sėmiausi klausimų, parašytos būten dialogo principu, t.y. žmogus klausia, mokytojas atsako. Turiu pasakyti, kad susitikimas buvo naudingas, daug naudingesnis, nei perskaitytų 50 dialogo puslapių ar besaikis informacijos ieškojimas internete. Vien tik buvimas šalia tokio žmogaus, jau yra gerai.
Pagrindinė mintis, kurią išsakė Ram Tzu, buvo tai, kad mes turime „false sense of authorship“, kad jaučiame, esantys autoriai to, ką darome. Kol yra tas jausmas, kad esame „darytojas“, tol kenčiame.
Man asmeniškai ši paskaita buvo labai geras būdas pakvescionuoti, ar tikrai aš esu autorius tų idėjų, kurios gimsta mano galvoje, ar mano straipsniai yra mano autorystė? Ir tiesą pasakius, nuoširdžiai paklausęs: „ar aš tikrai esu autorius?“, randu atsakymą – „The meshup is all that is“. Ką esu parašęs ar išmąstęs, viskas remiasi kitų žmonių istorijomis, žiniomis, veiksmais, informacija, perimta iš jų. Jei aplinka būtų nulis, jaučiu, kad iš nulio man pagimdyti vienetą būtų be galo sunku. Taigi, jei autorius ne aš, tai kas tada autorius?
Sri Ramana Maharsi knygoje „Kaip būti savimi – tyra laime. Pokalbiai su Sri Ramana Maharshi“ (rusų. k.) vienam atėjusiam pasikalbėti žmogui į užduotą klausimą: „Ką daryti, kad pasiekčiau nušvitimą“ atsako, – „Nieko nereikia daryti, būk, sėdėk, tylėk, tu jau esi nušvitęs. Tik tavo protas nerimastingai kelia bangas iš savęs pačio ir į jas kabinasi“. WTF?
Pirmas klausimas, kurį gali sau užduoti šiame kelyje, yra – „Kas esu aš“? Antras klausimas prie kurio verta padirbti – „Kas galvoja?“ arba „Kas yra galvotojas?“. Atsakymai, daugiau nei stebina. Tuom man ir patinka ši nedualumo mokykla, nes ji nepateikia atsakymų, nesako tau, ką daryti, tačiau teigia: „va klausimai, surask atsakymus į juos pats“.
Apie Advaitą teko girdėti tokį palyginimą: „Jei kiti keliai yra kaip sraigės kelias per mišką lipant į vieną medį, po to žemyn, lipant į kito medžio viršūnę, po to vėl leidžiantis žemyn, tai Advaita yra toks pat kelias, tik einant medžių viršūnėmis.“ Vienas smagesnių dalykų šiame mokyme yra humoras. Advaitos skleidėjai moka iš savęs pasijuokti ir nesusireikšminti. Po susitikimo su Ram Tzu Vilniuje kurį laiką atrodė, kad viskas ką šis žmogus pasakė – tai „Don’t worry – be happy“.
Viskas ką randu, dažniausiai būna rusų arba anglų kalba. Štai šiuo metu „Homo sapiens“ knygynas turi Ramesh Balsekar knygą „Advaita – nedualumo mokymas“ rusų kalba. Lietuvių kalba knygų apie Advaitą dar nėra. Teko girdėti, kad šiuo metu www.advaita.lt tinklapio autoriai verčia ir planuoja išleisti vieną Sri Ramana Maharshi knygų lietuviškai. Sekite naujienas.
Pabaigai dokumentinis filmas apie Sri Ramana Maharshi skleisto Advaitos mokymo esmę.
„Ramana Maharshi – Abide as the Self“ yra gabalais Yutubej.
„Ramana Maharshi: Sage of Arunachala“ – 73 min. dokumentinis filmas apie šio mokytojo gyvenimą Google Video archyvuose.
Susitiksime Ten arba Čia.
Iš pirmo žvilgsnio skamba kaip pacifistinis proto pisimas. Būtu įdomu paskaitinėti daugiau, jei tik pasitaikys kas po ranka 🙂
Sunku nesutikti su Benu, nes tai iš tiesų ir yra pacifistinis mindfuck’as, kuris geriausiu atveju gali pasitarnauti, kaip anestetikas nuo šios žiaurios tikrovės(jei jau nusibodo alkoholis, žolė ar baltos linijos ant veidrodžio ;)), arba priemonė “nepakeleliamam būties lengvumui” pakelti(Išsireiškimo autorius – žinomas čekų rašytojas Milan Kundera). Taip sakau ne dėlto, kad esu nusistatęs prieš dvasingumą(kurį apibrėžti ir įvardinti yra labai sunku, jei išvis įmanoma), priešingai, manau, kad dvasinis gyvenimas yra kiekvieno žmogaus prigimtinė teisė ir net pareiga pačiam sau. Tačiau tokie “advaitininkai” ir į juos panašūs atlieka tą patį vaidmenį, kurį mūsų kraštuose atlieka klerikalai – švirkščia miniai raminamuosius, kad tik ji neimtų bruzdėti ir kvestionuoti status quo. Šie veikėjai veikia kitu stiliumi, tačiau rezultatai tie patys. Vieni tauškia apie kažkokį dievą, kurio niekas nematė, antri teigia, kad viskas yra viena, tad kam čia parintis? Don’t worry be happy, ar ne? Be abejonės importiniai “guru” visada kažkuo žavūs ir patrauklūs savo egzotiškomis idėjomis. Tačiau savo gimtojoje Indijoje, jie nei puse lūpų neprieštarauja, kad kastų sistema yra nežmoniška ir siaubinga fašistinė atgyvena, nes juos kaip mat imtų persekioti esteblišmentas, kurį sudaro pagrinde aukščiausios brahminų kastos atstovai. Jei jau gimei žemoj kastoj, tai tada sorry, reiškia tavo prasta karma, nuolankai kentėk toliau, kad kitam gyvenime atgimtum geresnėmis sąlygomis. Ir tai tik vienas iš nedaugelio tokios šių importinių “mokytojų” veidmainystės pavyzdžių. Tad ar tikrai verta gaišti savo gyvenimo laiką tam iš pažiūros nekaltam pacifistiniam proto pisimui? Manau, kad ne ir kitiems nelinkiu. Tuomet ką gi daryti? Vienareikšmiško atsakymo nėra ir greičiausiai negali būti, tačiau iš atminties iškyla paskutiniai Budos žodžiai, kuriuos jis prieš numirdamas pasakė savo mokiniams:”…būkite patys sau šviesa”. Iš savo ribotos patirties galiu pasakyti, kad tai yra siaubingai sunkiai įgyvendinami žodžiai, tačiau jaučiu, kad verta stengtis. Susitiksim ( ). 🙂
Matau mano rašinėlis pritraukė komentarų iš “establišmento” nemėgstančių anarchistų būrelio. tadas pozhar, ar galėtum konkrečiai įvardinti pats sau, kas yra establishmentas, ir kas yra tas kam jis nepatinka? čia mūsų material pasaulyje viskas yra jau taip kaip turi būti, o ne kitaip. esminė klaida, kurią galima padaryti, tai galvoti, – kad tavo ar mano gyvenimas šioje planetoje, tai būtinai tik teigiamų ir gerų dalykų rinkinys, o už viską, kas “blogai” atsako establishmentas, reptilijos ir visokie kiti konspiracijų teorijų personažai.
Sutinku su komentaru apie Budos žodžius. Tiesiog, kartais, kad išgirst save, reikia pasikalbėti ir su kitais, nuėjusiais toliau. Nes protas be orientyrų mėgsta pasivaikščioti ratais ir labirintais.
benai, jei nezinojei – bus idomu:
http://www.torsunov.ru/
Indu vedas studijuojantis “mokslininkas”. Kabutese mokslininkas, nes jis jau labiau ko gero svamis.(tiesa sakant, nezinau kaip ji pakrikstyt, iki siol nepasidomejau tuo labiau)
Atvaziuoja jis ir i kaimynine Latvija, tiek Lietuvoj buvo sia vasara kazkada savaitgaliniam paskaitu maratonui.
Yra ir knygu jo isversta i Lietuviu kalba, jei paskaitas klausyt rusiskai sunku ar vargina:
http://bhaktijoga.lt/taxonomy/term/664
to Morandis: aciu uz linka. Genadijaus Torsunovo paskaitu nemazai esu isklauses mp3 forma, is esmes moko Vedu mokslo, kiek tai pas mus suprantama mokslu. Turbut archiausiai musu shiandienos mentaliteto gebantis perteikti Vedu prasme žmogus. Aisku, jo paskaitu ju nauda ir verte supranti tik pritaikes praktishkai 🙂 “Ja zhelaju vsem liudiam schiastja” 🙂 Linkejimai bendraminchiams. Dziugu, kad jo knygos ishleistos jau lietuvių kalba. Torsunovui tikrai didelis respectas.
tu podzhar klausi “Tuomet ką gi daryti?”, tai tiesiog pamėginti papraktikuoti kągi davė tau tas guru, o visa kita yra birzgalai ir paistalai. gali rašyt ką nori, bet iš milijono pakviestų tik vienas supranta, o yra taip todėl, kad kiti visi diskutuoja: tai blogai, tai gerai, proto pisimas, ne proto pisimas, anaip, kitaip….
Smegenų šiknoje ieškote 🙂 Kodėl visą procesą darote tokiu sudėtingu? Pačiame pavadinime ir yra atsakymas “Ne du”. Čia kalbama, kad viskas ko reikia išmokti – atsikratyti dvipoliariškumo. Dvipoliarišku paremta visa civilizacija – gėris – blogis, plius-minusas ir panašiai. Atsikratyk šito ir atsiras trečias kelias (kur ir veda Advaita). Kitas pvz: Dviplis mastymas sako: Gerumas yra gerai. Kai jau NE du tas pats gaunasi Gėris – blogis. Arba Kai draugui atsitiko nelaimė – blogis (Čia du), kai už dviejų polių gaunasi: Draugui atsitiko nelaimė – gėris. Jeigu šituos supranti ne kaip žodžius, o turi savo charakteryje tu jau pakeliui. Kažkur str. rašomą apie nušvitimą. Ten ir parašyta tai ką aš sakau. Dvipoliškumas paremtas priešingais poliais. Matematikoje tai vadinama iš taško A į tašką… Bet kuriuo atveju labai aiški poliarizacija. O atsakymas yra, kad nieku nereikia ieškoti nes jau yra, BET negali matyti nes šiuo metu judi iš taško A į… Ir kol taip judėsi, net pasiremdamas, kad ieškai nušvitimo 15 gyvenimų nerasi 🙂 Išmok būti čia ir dabar. Būti be tikslo, be išankstinio vertinimo. Visą kitą susidėlios savaime.